Stilte Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/stilte
<Achtergrond>-geluidsoverlast op TV onuitroeibaar
Gepost door : Wim Heins
Op: 13/10/2013 13:30
STORENDE BIJGELUIDEN ZIJN STOER?

In veel TV-programma's en programma-aankondigingen is als sfeermaker tijdens het gesproken woord "achtergrondmuziek" te horen, zodat de verstaanbaarheid van de sprekers eronder lijdt.

Actualiteitsprogramma's, gesproken commentaar en interviews worden schaamteloos bevuild met onuitroeibaar muzieklawaai. Zap maar langs: de stilte-angst is overal dolgedraaid en nergens staat de stoorzender nog uit.

Vroeger was godsdienst volgens Marx "opium voor het volk" en nu is lawaai de dam tegen de ellende van je eigen gedachtenleven.

U moet vinden dat rustpunten hetzelfde zijn als verveling en bang zijn voor stilte. Want de illusie dat alleen met spetterende geluidsproducten de sfeer zo tof is zet enorm zoden aan de dijk voor de lawaai-industrie.

De huidige muziekte achter de programma's is nog maar kinderspel, want in een op prikkels kickende samenleving is all round muziekvertier, dus ook dwars door informatie heen, in de toekomst steeds meer een logische drug om de tijd te doden.
U verveelt zich namelijk.
TV-programma's worden nu al vooraf en pal erna omlijst door abrupt opengedraaid psychedelisch flikkerend lawaai. Dit zal escaleren, en ook op basisscholen zal non-stop kickmuzak tijdens de lessen verplicht worden gesteld (een kind dat niet tegen muziekte kan heeft immers geen toekomst!)

De toekomst ligt in steeds meer opgefokte beeldmontage en chaotisch luidsprekerlawaai. In de hoogste vorm van geestelijke armoede kunnen kinderen immers maximaal hun dak uitgaan? Uit je dak gaan is dan ook je ware; met de medisch-psychiatrische term: ADHD.

Ongewenste akoestische intimiteit op de werkvloer zal eveneens steeds meer behoren tot het heilige der heilige en wie dat uit wil zetten zal shockeren als heiligschenner. Viollente beeldreligie en gehoorbeschadigend knalgeluid en glasgerinkel worden maatstaf voor esthetiek.

Het standaardantwoord van lawaai-junks in een boomcar op de vraag "mag uw verkrachter wat zachter" is in het Engels "sir" en in dit ordinaire Nederlandje: ZEUR!

Meer op:
http://memotrip.nl/kijkaan/stilte

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Olleke Bolleke
Op: 13/10/2013 13:34
De tijd dat je 'veilig' naar harde muziek kunt luisteren halveert bij
elke 3 decibel (dB) herrie erbij.

Bij 83 dB kunnen de meeste mensen 4 uur zonder risico luisteren, bij
86 dB is dat nog slechts 2 uur. En bij de pijngrens van 119 dB treedt
al na 3,5 seconden onherstelbare gehoorschade op.

Gepost door: Olleke Bolleke
Op: 13/10/2013 13:40
Bij werknemers van 50 jaar of ouder geeft herrie op de werkvloer
3 tot 4 keer meer kans op hartproblemen.

Vanaf 140 decibel (dB) doet geluid letterlijk pijn aan je oren.
140 dB komt overeen met bijvoorbeeld het lawaai van een autoradio op
volle sterkte.

In je oor zitten ongeveer 18 500 trilhaartjes die geluidstrillingen
omzetten in hersensignalen. Ze breken als het geluid dat je hoort te
hard is. En als ze eenmaal stuk zijn dan blijven ze stuk...

65 procent van alle Nederlandse jongeren denkt een prima gehoor
te hebben; in werkelijkheid hoort nog geen 35 procent goed. Bijna
10 procent van alle jongeren heeft zelfs een ronduit slecht gehoor.
De oorzaak? MP3-spelers. Die kunnen tot wel 135 dB produceren!

23 procent van alle Nederlandse hoogopgeleide werknemers kan
zich moeilijk op het werk concentreren omdat collega's te veel lawaai
maken.

83 procent van alle Nederlanders luistert tijdens het werk naar
muziek. 24 procent baalt daarvan en zegt: "Het leidt me af."

Muziek op de werkvloer is een vorm van moderne cultuurterreur.


Gepost door: Wim Heins
Op: 13/10/2013 13:43
Amsterdam, 4 juni 2013.

Ach gut gaat u het er weer eens proberen door te drukken: journaalitems opleuken met akoestisch klatergoud?
Gatverdarrie wat werd ik onaangenaam getroffen door extra straalmotor- en vuurpijl-zoefgeluiden en akelige tintelende stoormuziek door het nieuws heen.
BESPAAR ONS DEZE FLAUWEKUL!
Wim Heins

Gepost door: Wim Heins
Op: 13/10/2013 13:45
05-06-2013 13:41 Meta Beverwijk

Beste Wim Heins

Onlangs heb jij een Klacht geplaatst via onze website.
Nogmaals hartelijk dank voor je mail. Namens de redactie kunnen wij het volgende melden:

Dat u geluid hoorde tijdens de korte onderwerpen in het midden van het NOS Journaal van 20.00 uur was eenmalig en het gevolg van een misverstand.

We hebben wel iets veranderd aan het geluid van de leaders (dat hebben we wat frisser gemaakt) maar de korte onderwerpen blijven zoals ze waren: zonder geluid.

Meta Beverwijk

Gepost door: Violet Inktvis
Op: 13/10/2013 13:46
Aan mevrouw Meta Beverwijk.

Geachte mevrouw Beverwijk,
Wilt u stoppen met het geluid van overvliegende straaljagers en de penetrante pieptonen van een inbraakalarm om uw nieuwsitems van elkaar te onderscheiden?
Het is sinds mensenheugenis nooit een probleem geweest om te begrijpen dat het ene item het andere opvolgt.
Wilt u dus a.u.b. stoppen met genoemde geluidshinder?
Deze is zelfs zo imbeciel dat ik de neiging heb niet eens te informeren WAAROM de NOS dit doet.
Hoogachtend,
Violet

Gepost door: Wim Heins
Op: 13/10/2013 13:54
Betreft:
Klacht bij NOS geregistreerd onder nummer: 1306 0633
Niet nagekomen toezegging/verklaring omtrent geluidshinder.

Geachte mevrouw Beverwijk,
Nog elke dag word ik onaangenaam getroffen door straalmotor- en vuurpijl-zoefgeluiden tussen de nieuwsitems in. Ook inbraakalarmgepiep stoort tussen de onderwerpen door.
BESPAAR ONS DEZE FLAUWEKUL!
Ik ben heus wakker, heb geen opschrikgeluiden nodig.
Hieronder antwoordt u mij dat deze achterwege zouden blijven.
Wilt u zo vriendelijk zijn dit ook te doen effectueren?

Wim Heins

05-06-2013 13:41 Meta Beverwijk:
Dat u geluid hoorde tijdens de korte onderwerpen in het midden van het NOS Journaal van 20.00 uur was eenmalig en het gevolg van een misverstand. We hebben wel iets veranderd aan het geluid van de leaders (dat hebben we wat frisser gemaakt) maar de korte onderwerpen blijven zoals ze waren: zonder geluid.

Onder deze mail vind je jouw originele Klacht.

Met vriendelijke groet,

Meta Beverwijk
NOS Publieksvoorlichting


E reacties@nos.nl
Twitter NOSCommunicatie
YouTube youtube.com/NOSCommunicatie
Flickr flickr.com/photos/noscommunicatie

-----
04-06-2013 20:33 Reactie website:
Geachte heer/mevrouw,

Ach gut gaat u het er weer eens proberen door te drukken: journaalitems opleuken met akoestisch klatergoud? Gatverdarrie wat werd ik onaangenaam getroffen door extra straalmotor- en vuurpijl-zoefgeluiden en akelige tintelende stoormuziek door het nieuws heen.
BESPAAR ONS DEZE FLAUWEKUL!
Ik heb LAST van muziek door nieuwsberichten heen.
Wim Heins

Gepost door: Heintje Pik
Op: 13/10/2013 14:11
VERKOPEN DE HANDEL
De uitverkoop van de TV-ether aan de handel spietst zijn schaduwen reeds in de vorm van onuitroeibaar muzieklawaai. Zap maar langs de commerciëlen: daar is de stilte-angst al dolgedraaid en staat de stoorzender nooit meer uit.
Vroeger was godsdienst volgens Marx "opium voor het volk" en nu is lawaai de dam tegen de ellende van je eigen gedachteleven.
U moet vinden dat rustpunten hetzelfde zijn als verveling. Want de illusie dat alleen met spetterende geluidsproducten de sfeer zo tof is, en de angst voor stilte, zet enorm zoden aan de dijk voor de lawaai-industrie. Vandaar de actuele bezuinigingen op het gerichtsrijpe publieke bestel. Geen nood: die wordt verkocht aan de meest biedende ethervervuiler. Dit is immers nog goedkoper dan de peperdure rechten op achtergrondmuziek te schrappen, om te zwijgen van acties op het Binnenhof door werkloos lawaaipersoneel.

De huidige muzak achter de programma's is dus nog maar kinderspel, want in een op prikkels kickende samenleving is all round muziekvertier, dus ook dwars door informatie heen, een logische drug om de tijd te doden. Ga maar na: programma's worden ook omlijst door abrupt opengedraaid psychedelisch lawaai met flikkerbeelden. Ook op basisscholen zal non-stop popmuziek tijdens de lessen verplicht worden gesteld (een kind dat niet tegen muziek kan heeft immers geen toekomst!)
Als straks de commercie de programma's bestiert, ziet u ook steeds meer opgefokte beeldmontage. In de hoogste vorm van geestelijke armoede kunt u immers maximaal uit uw dak gaan? En daar hebben we geen dure publieke elite-zuil voor nodig maar de goedkope grootste gemene deler van oppervlakkigheid.
Dan zeggen de handelsmachten volgens oud principe: "Verdeel en heers" (divide et impera).

Gepost door: Lia Verhaar
Op: 15/10/2013 19:31
En dan moet je de verantwoordelijken horen over de bezuinigingen die de Gooise matras treffen: ze hebben het toch zo op met ‘hun’ publiek.
Want dáár doen ze het toch allemaal voor? Voor jou en mij en allemaal!

Als een ieder die gebukt gaat onder de almaar toenemende geluidsvervuiling op radio en teevee naar het Malieveld zou trekken, was 1 veld bij lange na niet voldoende.
Den Haag zou dichtslibben.

http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2013/03/14/muziek/

Hebben julie hier je gal al gespuugd?
De NOS onwelgevallige reacties worden overigens verwijderd.
Zo doen we dat bij de NPO.

Zondag 13-10-13 keek ik in de namiddag Jinek (KRO). Daar was o.a. te gast de ‘grote’ ondernemer en grootverdiener aan de festivalKULtuur, de heer Duncan Stutterheim, uitgenodigd wegens, jawel, het 25 jarig bestaan van de house/dance scene.

In MHOOM en bij Jinek, geen enkele kritische kanttekening bij het fenomeen, ook niet van aanzittende minister Bussemaker. Een fenomeen dat aan jeugdige oren zo dramatisch veel (on)zichtbare schade aanricht.
En niet alleen bij bezoekers.
HET wordt geaccepteerd als zijnde het weer, het is overal en niemand die er iets aan kan veranderen.

Het is naar zeggen, een van de succesvolste exportproducten. Tel uit je winst en dan telt gezondheid even niet.

Het NOS-journaal op tv staat bol van een gruwel aan zenuwtergende geluidjes.
Op radio-1 dito met een sterretje.

Ik ben een liefhebster van gesproken radio, maar er is amper iets dat nog verteerbaar is en dat heb ik het nog niet over stemgeluid, taalgebruik, klemtoonlegging enz.
Blijkbaar worden sollicitanten geselecteerd op liederlijkheid, banaliteit, onbenulligheid, gebrek aan algemeen beschaafd Nederlands.

Gepost door: Leuk Vries
Op: 25/05/2014 06:41
Nederland herrieland. Boren, zagen, bladblazen, mUzIeK (of wat er voor moet doorgaan), verkeer, honden.

Gepost door: jg
Op: 14/11/2014 19:19
Ik ben niet voor niets geëmigreerd. En ik begin gelukkig redelijk hardhorend, zo niet doof, te worden... En het woord "gelukkig" geeft het al aan... dat is tegenwoordig een zegening,


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
Out of range value for column 'id_b' at row 1